Regeringen har præsenteret 1. del af klimaplan

Håb om at få planen forhandlet på plads inden sommerferien.

Med forslaget om at etablere to energiøer med havvind har regeringen taget hul på den første del af en samlet klimahandlingsplan,

Den første del af planen, som regeringen vil forsøge at få forhandlet på plads inden sommerferien, består af seks forskellige spor.

Øerne vil levere 4 GW havvind eller mere end dobbelt så meget, som der er opført i dag.  Ud over energiøer med havvind vil regeringen investere massivt i fremtidens grønne teknologier, øge energieffektiviseringer, sikre grøn varme til danskerne, omstille industrien og skabe en helt grøn affaldssektor. Planen skal både gavne klimaet og skabe fremtidens arbejdspladser.

Planen indeholder både initiativer, der kan sættes i gang med det samme, som vil reducere drivhusgasudledningerne på den kortere bane. Samtidig investeres der markant i udviklingen af fremtidens grønne teknologier, der skal skabe fundamentet for drivhusgasreduktioner på længere sigt.

”Danmark skal være et grønt foregangsland, og derfor holder vi fast i de høje klimaambitioner - også selvom vi står midt i en historisk krise. Med etableringen af verdens to første energiøer tager vi hul på en helt ny epoke i det danske vindeventyr. Vi øger mængden af havvind massivt, og samtidig vil vi gøre det muligt at bruge den grønne strøm i tanken på lastbiler, fragtskibe og fly. Vi præsenterer en pakke, der både leverer CO2-reduktioner på kort sigt og lægger udviklingsspor ud til fremtidens klimaneutrale Danmark,” siger klimaminister Dan Jørgensen.

Tidligere på ugen meldte ministeren ud, at han vil have olie- og naturgasfyr ud af private hjem og at grøn varme skal være billigere. Til den udskiftning som skal finde sted fra 2020- 2023 vil afsætte 2,3 mia. kr.

En rapport fra februar i år slog ellers fast, at der inden 2030 produceres nok biogas til at erstatte al gas med  CO2-neutral biogas.