Nyt partnerskab skal give nem adgang til test af brintteknologi

Dansk Gasteknisk Center og FORCE Technology går sammen om testarbejde af brint.
DGC og FORCE Technology går sammen om testarbejde af brint.

Med et nyt partnerskab vil Dansk Gasteknisk Center (DGC) og FORCE Technology gøre det nemt og overskueligt for virksomheder at finde hjælp og rådgivning inden for test af brintteknologi.

Hidtil har kompetencerne været spredt ud over et hav af mindre aktører. Det skal det nye partnerskab gøre op med.

Mere fart på omstillingen

"Det giver nogle klare fordele for de danske virksomheder, at vi samler viden og kompetencer om brintteknologi ét sted. Hvis det skal lykkes os at skabe den nødvendige grønne vækst i Danmark hurtigt, er det vigtigt, at virksomhederne nemt kan finde den viden, testfacilitet og rådgivning, de har brug for, når de håndterer eller anvender brint,” siger DGC-direktør Thea Larsen.

Samme holdning deler Trine Nybo Lomholt, Programme manager, FORCE Technology:

"Vi vil først og fremmest gerne være en stærk samarbejdspartner for de danske virksomheder inden for Power-to-X og gøre den teknologiske transformation, de står overfor, nemmere. Men ultimativt vil vi selvfølgelig også gerne understøtte en sikker, grøn og bæredygtig udvikling og en effektiv omstilling af energiområdet. Når det gælder klimaet, har vi ikke tid til at nøle,” siger hun.

Starter i Danmark senere følger udlandet

Partnerskabet vil i de første år særligt fokusere på, som én samlet aktør, at deltage med ekspertise i relevante projekter, konsortier og andre partnerskaber inden for brintteknologi og PtX og at være en del af standardiseringsarbejdet, hvor der stadig mangler at blive fundet en række løsninger.

Til at starte med retter partnerskabet blikket mod de danske producenter, aftagere, operatører og myndigheder inden for brintproduktion, -infrastruktur og -anvendelse. Men planen er på længere sigt at udvide kataloget af ydelser til det internationale marked.

Typer af brinttest  partnerskabet tilbyder

• Test af materialer og komponenter
    • Test af materialers brintkompatibilitet og brintfølsomhed
    • Test af brintpermeabilitet