Nordstream 2 giver europæerne sikker og stabil adgang til gas

Debatindlæg fra Altinget:Nordstream 2 giver europæerne sikker og stabil adgang til gas
Foto: Nordstream AG
Debat: Politik overskygger økonomiske fordele ved Nordstream 2, mener tysk investor.

Nord Stream 2 kan levere op til 55 milliarder kubikmeter russisk gas om året til den tyske kyst. Denne naturgas er dog ikke beregnet til det tyske marked, men transporteres videre via de indre europæiske net – til kunderne i hele Europa.Det skriver Thilo Wieland, bestyrelsesmedlem hos Wintershall i et debatindlæg på altinget.dk.

Nord Stream 2 er således i ordets rette forstand et fælles europæisk projekt. Derfor engagerer Wintershall sig sammen med fire andre selskaber fra Østrig, Holland, Frankrig og Tyskland som långiver til udvidelsen af Østersø-rørledningen.

Hvorfor investerer dette europæiske selskab i Nord Stream 2? Svaret er energiøkonomisk meget simpelt: EU har brug for gas, Rusland har gas, Nord Stream transporterer denne gas – og nærmere bestemt på den korteste strækning. Problemerne og kontroverserne opstår der, hvor de europæiske forbrugeres økonomiske interesser delvist overlappes af politiske konflikter – og der, hvor en meget følelsesladet debat taber vigtige fakta på gulvet.