Dansk Gas Forening bliver en del af DI Energi

Troels Ranis og Søren Eriksen
Søren Eriksen (tv) og Troels Ranis på Årets Grønne Gaskonference 2022. Foto: DI
DI Energi opretter en ny sektion ved navn Grøn Gas, der skal sætte turbo på de grønne gasser.
- Redaktion - dgf@dgc.dk

DI Energi overtager 1. juli aktiviteterne i Dansk Gas Forening. Det sker efter en lang proces, hvor bestyrelsen har drøftet mulighederne for foreningens fremtid. Samtidig bliver der oprettet en ny sektion i DI Energi med navnet Grøn Gas med det formål at knytte industrien og gassektoren tættere sammen.

Der er en række gevinster ved at energibranchen, de store energikunder og leverandørerne af gas kommer under samme tag.

”Inden for få år vil gasmarkedet blive helt forandret. Der vil være langt færre husstande, som bliver opvarmet af gas. Tilbage er en række store virksomheder, som fortsat vil få brug for grøn gas i produktionen. Nu sørger vi for, at aftagere og leverandører kommer til at arbejde tæt sammen”, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

”I fremtiden kommer der nye grønne gasser gennem Power-to-X, og vi bliver i højere grad eksportør af grøn gas. Med den nye platform indleder vi et tæt samarbejde mellem biogasproducenter, infrastrukturselskaber og industrien, som aftager gasserne. Det vil være en gevinst for alle”, siger Søren Eriksen, formand for bestyrelsen i Dansk Gas Forening.

Den nye sektion overtager aktiviteterne - herunder Årets Grønne Gaskonference i januar. Grønne Gasdage i september har et teknisk indhold, og det er derfor aftalt med Dansk Gasteknisk Center, at de fortsat vil arrangere konferencen.

De nuværende medlemmer af Dansk Gas Forening bliver tilbudt medlemskab af Grøn Gas og DI/DI Energi, hvis de ikke allerede er medlem. Interesserede kan kontakte Karen Voetmann på kavo@di.dk, 2892 3863 eller DGF-sekretariatet.