ADAC: Gas er et godt alternativ til diesel

ADAC-rapport slår fast at gaskøretøjer er blevet konkurrencedygtige med dieselbiler.
Teknologien i naturgaskøretøjer har nået nye højder.

Tysklands største bilistforening med ca. 17 mio. medlemmer,  ADAC har holdt godt øje med Skoda Octavia G-tec gennem det seneste år. Det skriver ngvglobal.com.

Efter at have monitoreret bilen under 50.000 km. kørsel, har ADAC slået fast, at teknologien for naturgastransport har udviklet sig til et niveau, hvor der næsten ingen begrænsninger er. Og derfor mener sammenslutningen, at teknologien kan være et godt alternativ til bilister, der er utilfredse med diesel.

“Naturgas er enkel og billig,” fastslår ADAC-rapportens forfatter Jochen Wieler. “Elbiler er ikke en mulighed for alle, da både prisen og den begrænsede rækkevide stadig ikke er tilfredsstillende. Det forholder sig anderledes for gaskøretøjer,” vurderer Jochen Wieler.

Octaviaen har med sine 110 HK rigeligt med fart, kan tankes for blot EUR 16 (USD 19) og har en testet topfart på 193 km/t. Selvom det måske ikke hører til i superkategorien, siger rapporten, at for brugere af naturgas er et lavt forbrug af brændstof vigtigere. Når man kører godt til, og har en masse motorvejskørsel bruger bilen i gennemsnit 4,2 kg naturgas per 100 km.
100 kilometer koster kun EUR 4.40 (USD 5.22), et tal som Octavias dieselmodel ikke kan matche.

Læs hele artiklen her