Årets sidste debatindlæg fra formanden

Debatindlæg fra Dansk Gas Forening, Søren Eriksen
Danmarks førerposition i grøn omstilling kræver fortsat støtte, hvis vi vil helt i mål, skriver formanden i sit debatindlæg.
Støtte til biogas er afgørende for at Danmark bevarer sin grønne førerposition.

Danmarks førerposition i grøn omstilling kræver fortsat støtte, hvis vi vil helt i mål, skriver Søren Eriksen, Formand, Dansk Gas Forening i sit sidste debatindlæg i 2021.

For, som han skriver, har Danmark førertrøjen på, når det gælder grøn omstilling. Den position skal vi holde fast i. Derfor er det helt afgørende, at støtten til fx biogas fortsætter.

Dansk Gas Forenings ærinde med indlægget, er at minde om, at det, der nu er et vindeventyr, også blev hjulpet på vej via milliardstøtte til grøn elproduktion. Det har med al tydelighed vist sig, at det var det rigtige at gøre. Og den succes skal vi gentage.

Biogas har som grøn teknologi vist sit potentiale: I 2019 var andelen af biogas i gasnettet 11 %, i 2020 var den nået op på 21,2 %, og med udgangen af 2021 er forventningen, at vi er tæt på 40 %, hvilket betyder en markant reduktion i CO2-udledningen. Så både af hensyn til den positive og helt håndgribelige grønne udvikling og for at sikre et solidt hjemmemarked som afsæt for et nyt eksporteventyr er det vigtigt fortsat at støtte biogasproduktionen.

Læs hele indlægget