Kosan Gas giver store brød

På De Danske Gærfabrikker kører produktionen i døgndrift. Det sker blandt andet ved hjælp af Liquefied Petroleum Gas i daglig tale kaldet LPG fra Kosan Gas (LPG er flydende gas).
Foto: Kosan Gas
Flaskegas fra Kosan Gas sikrer, at dansk bagværk hæver som det skal.
webartikel
- Jannik Brokær Lund - jannik.c.lund@kosangas.dk - Kosan Gas

På De Danske Gærfabrikker kører produktionen i døgndrift. Det sker blandt andet ved hjælp af Liquefied Petroleum Gas, i daglig tale kaldet LPG, fra Kosan Gas (LPG er flydende gas). Desuden har fabrikken reduceret sin miljøbelastning med flere hundrede ton COved at have brugt den miljøvenlige Kosan BioMix i en periode.

De Danske Gærfabrikker fremstiller det velkendte Malteserkors-gær, der får både bagerbrød og hjemmebag overalt i Danmark til at hæve til den rette størrelse.

En skrøbelig proces
Gærproduktion er en skrøbelig proces, der kræver stor omhyggelighed. Undervejs i produktionen anvendes damp til at sterilisere, inddampe og tørre gærekstraktet. Det er uhyre vigtigt, at gæren har den rette temperatur under hele processen. Derfor skal dampproduktionen køre i døgndrift.

”Det er utroligt vigtigt, at der hele tiden er gang i produktionen. Bare få sekunders stop kan være en katastrofe. Derfor anvender vi vores LPG-drevne gaskedel til at sikre, at gærproduktionen ikke går i stå, som supplement til vores kuldrevne brændselsanlæg,” siger teknisk chef Jack Domino fra De Danske Gærfabrikker.

LPG erstattede gasolien
Tidligere anvendte De Danske Gærfabrikker gasolie til backup-anlægget, men i 2017 fik fabrikken i Grenaa en ny 30 tons Weishaupt dampkedel forsynet med 2 stk. WKmono-G80 brændere, der gør det muligt at køre simultandrift med LPG og biogas. Ud over den nye kedel fik fabrikkens eksisterende 8 tons dampkedel en ny brænder og eltavle, så den også kan køre på LPG frem for gasolie, som det tidligere har været tilfældet. Skiftet til LPG skete af hensyn til både pris, driftssikkerhed og miljø.

”Jeg satte simpelthen alle brændselstyper ind i et regneark og indtastede de forskellige parametre som brændselspris, afgifter, transportudgifter og udnyttelsesgrad. Ved at skifte til LPG fik vi et mere stabilt anlæg, der både er billigere og mere miljøvenligt,” siger Jack Domino.

Kosan Gas var bedst på alle parametre
Pris og forsyningssikkerhed var også afgørende for, at De Danske Gærfabrikker valgte Kosan Gas som LPG-leverandør. Kosan Gas har leveret to LPG-tanke på henholdsvis 100 og 102 m3 og en fordamper installation bestående af 5 x 500 kg Al-gas Hydrexx fordampere. Derudover har Kosan Gas bistået med teknisk viden i forhold til samarbejdet mellem de forskellige leverandører.

”Kosan Gas var stærkest på prisen og troværdige i forhold til både serviceberedskab og forsyningssikkerhed. Vi køber jo ikke alene brændstoffet, men også anlægget og tanken. Og hvis noget går galt midt om natten, så kan jeg stole på, at Kosan Gas er på pletten til at sikre, at brænderen ikke går ud,” siger Jack Domino.

Grønnere gærproduktion til gavn for miljøet
For at nedsætte miljøbelastningen valgte De Danske Gærfabrikker i en periode at benytte Kosan Gas’ nye Kosan BioMix, hvor 20 procent af gassen er udvundet af genanvendelige råvarer som madrester og vegetabilske olier. Dermed udledes der mindre CO2 under produktionen. BioMix er et biprodukt fra produktionen af biodiesel (HVO) og produceres efter massebalanceprincippet. Dette indebærer at man som køber er garanteret, at en modsvarende mængde grøn LPG produceres og allokeres. På samme måde, som man kender fra grøn el.

De Danske Gærfabrikker modtog et certifikat, der dokumenterede miljøbesparelsen for den indkøbte mængde LPG. Samlet set sparede De Danske Gærfabrikker i perioden, hvor de anvendte Kosan BioMix, miljøet for 405 tons CO2.

”De Danske Gærfabrikker arbejder målrettet med at reducere vores energibrug så meget som muligt. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi med Kosan BioMix kunne reducere udledningen af CO2,” udtaler Jack Domino.

Fakta

• De Danske Gærfabrikker ejes af den canadiske familievirksomhed Lallemand Inc., som er en af verdens største producenter af gær

• De Danske Gærfabrikker fremstiller omkring 25.000 ton gær om året. I Danmark beskæftiger virksomheden ca. 85 medarbejdere på gærfabrikken i Grenaa

• Ved at anvende Kosan BioMix i en periode har De Danske Gærfabrikker opnået en samlet CO2-besparelse på 405 tons.