Volvos nye LNG-lastbiler kan reducere CO2-udslip markant

Volvos nye LNG-lastbiler kan reducere CO2-udslip med 20-100%
Foto: Volvo
Gasdrevne lastbiler med Euro 6-motorer påvirker miljøet langt mindre end diesellastbiler.
Nyhed
- Matilde Fenger Flindt - maf@dgc.dk - GASenergi

Volvo lancerer nu lastbiler, der kan reducere CO2-udslippene med 20 til 100 %. Med øget fokus på ny, energieffektiv teknologi for gasdrevne køretøjer gør Volvo Trucks det mulig at  reducere klimapåvirkningen for tung transport.

Volvo Trucks har udviklet gasdrevne lastbiler med Euro 6-motorer, som har samme drivstofeffektivitet og ydelse som dieseldrevne lastbiler, men med langt mindre klimapåvirkning. De nye lastbiler Volvo FH LNG og Volvo FM LNG, kan enten køre på biogas, med en CO2-reduktion på op til 100 %, eller naturgas som reducerer CO2-udslippene med 20 % sammenlignet med diesel. Dette gælder udslip fra køretøjet under kørsel, også kendt som "tank til hjul", skriver Volvo Trucks i en pressemeddelelse.

LNG-lastbiler er meget bedre for miljøet end diesellastbilerne
Sammenlignet med dagens gasdrevne lastbiler bruger Volvo Trucks' nye køretøjer 15–25 % mindre drivstof. For at sikre at lastbilerne kan køre så langt som muligt, kører de på flydende naturgas (LNG).

"De nye lastbilene som kører på flydende naturgas eller biogas, giver et langt mindre klimaaftryk end diesellastbiler. Derudover er de meget mere drivstofeffektive end de gasdrevne lastbiler, som er tilgængelige på markedet i dag. Dette gør gas mere levedygtig som en erstatning for diesel, selv for tung langtransport," siger Mats Franzén, produktchef for motorer i Volvo Trucks

Op til 20 tons reduktion af udslip om året
En transportør som kører 120 000 km. med langtransport hvert år, og som vælger naturgas i stedet for diesel, kan reducere CO2-udslippene med 18–20 tons om året. Med tanke p, at 264 000 tunge lastbiler blev registreret i EU bare sidste år, er der  et enormt potentiale for at mindske udslippet.

"På grund af dette anser vi LNG som førstevalget som alternativ til diesel på lang sigt, både for regional - og langturstransport, hvor drivstofseffektivitet, nyttelast og produktivitet er helt essentielt. Med en højere grad af biogas kan klimapåvirkningen reduceres endnu mere. Transportoperationer i byområder, hvor kørelængde ikke er lige så afgørende kommer elektriske køretøjer også til at spille en mere væsentlig rolle i fremtiden. Volvos vision er, at lastbilerne skal være udslipsfri, men det kræver mange løsninger, der kan bruges parallelt og ikke bare én enkelt løsning. LNG er én af løsningerne, " siger Lars Mårtensson, miljø- og innovationsansvarlig i Volvo Trucks.