Tidligere gasdirektør er ny formand for HOFOR og BIOFOS

Den tidligere gasdirektør Susanne Juhl skal være ny formand for HOFOR og BIOFOS.
Københavns Kommune peger på Susanne Juhl som ny bestyrelsesformand.

Københavns Kommune har indstillet Susanne Juhl som afløser for Leo Larsen i bestyrelserne for henholdsvis hovedstadsområdets forsyningskoncern HOFOR og spildevandsrensningskoncernen BIOFOS. Det sker efter, at Leo Larsen, der gennem 13 år har været formand for bestyrelserne, tidligere på året bebudede sin afgang.

Susanne Juhl blev i starten af maj udpeget som kommende formand for HOFOR og BIOFOS, hvor hun skal hjælpe med at håndtere milliardstore investeringer.

Valget af Susanne Juhl til bestyrelsesformand bliver formaliseret på de kommende generalforsamlinger i HOFOR og BIOFOS selskaberne sidst i maj måned.

Omfattende cv og stor erfaring fra forsyningsvirksomheder

Susanne Juhl, der er 50 år, er en af de helt store profiler inden for forsyningsvirksomhed, økonomi, ledelse, bæredygtighed og infrastruktur. Hun er cand.scient.pol. af uddannelse og har lang række topposter og tillidserhverv på cv’et, heriblandt administrerende direktør for HMN Naturgas I/S og afdelingschef i Klima- og Energiministeriet. Susanne Juhl er næstformand for M.J. Eriksson A/S og Nunaoil A/S samt medlem af bestyrelserne for Danmarks Tekniske Universitet, Evida A/S, Politiken Fonden og JP/Politikens Hus A/S. Derudover er Susanne medlem af regeringens ekspertgruppe vedrørende en grøn skattereform.

Den rigtige til opgaven

Københavns overborgmester Lars Weiss siger om valget af Susanne Juhl:
“HOFOR og BIOFOS har spillet en nøglerolle i de tårnhøje klimaambitioner, vi har i København – om blandt andet at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. I de kommende år står de to virksomheder overfor milliardstore investeringer i blandt andet klimatilpasning, ny infrastruktur og ny teknologi til at mindske hovedstadens miljø- og klimaaftryk yderligere. Det er opgaver, der kræver tyngde, erfaring, overblik, og gode kommunikationsevner. Vi er overbeviste om, at Susanne Juhl er den rette til opgaven.”

“Jeg glæder mig meget til at blive bestyrelsesformand for de to største leverandører af forsyning i hovedstadsområdet og til samarbejdet med de mange ejer-kommuner. Det er to virksomheder, som er en vigtig del af folks liv og har meget ambitiøse mål for bidrag til Danmarks grønne omstilling. Jeg er selv kunde hos HOFOR og oplever en virksomhed med dygtige og engagerede medarbejdere. Med mine næsten 25 års erfaring med energi, infrastruktur og regulering ved jeg, at det er vores ansvar at dele vores viden og finde gode løsninger i samarbejde med andre virksomheder, kunder og vores ejere,” siger Susanne Juhl.

Susanne Juhl overtager formandsstolen den 26. maj 2021 i BIOFOS og den 28. maj 2021 i HOFOR.