Power-to-X: Brikkerne skal lægges nu

Dansk Energi inviterer til webinar om P2X
Dansk Energi inviterer til webinar om P2X den 19. november.

Power-to-X er på alles læber som den løsning, der skal gøre vores industri klimaneutral og vores lastbiler, færger og fly grønne, og som skal sikre, at vi kan nå vores mål om 70 pct CO2-reduktion. Men lige nu risikerer vi at låse os fast i et Power-to-X-paradoks: For industrien venter på billigere priser, før de vælger Power-to-X-løsninger, og producenterne holder investeringerne tilbage fra storskala-projekter, der kan sænke prisen, fordi kunderne mangler.

Det paradoks kan kun løses politisk.

Dansk Energi har samlet 15 ledende virksomheder indenfor produktion af energi og de største danske forbrugere af energi-intensive brændstoffer. Sammen afleverer vi en rapport med anbefalinger til en dansk Power-to-X-strategi til Klimaminister Dan Jørgensen på et webinar i Københavns Lufthavn torsdag den 19. november.

Men hvad er Power-to-X? Hvorfor er det vigtigt, vi får taget hånd om Power-to-X-paradokset lige nu? Og hvilke politiske beslutninger skal træffes?

Vi vil gerne invitere dig og dine kolleger til et særligt - og corona-sikkert - arrangement. Få først 30 minutters power-briefing om Power-to-X med Dansk Energis fagekspert - derefter 30 minutters oplæg om det politiske Power-to-X-landskab ved klimaminister Dan Jørgensen og administrerende direktør, Lars Aagaard, Dansk Energi - og til sidst 30 minutters virtuelt pressemøde med Ulrik Stridbæk, chef for energiøkonomi, Ørsted, Thomas Woldbye, adm. dir. Københavns Lufthavne og Lars Aagaard, adm. dir. Dansk Energi.

Program:

9:00-9.30:

Bliv klogere på Power-to-X, det nationale og internationale Power-to-X-puslespil og forstå det indbyggede paradoks, der kan forsinke vores vej mod 70-procentmålet og kun kan løses politisk

Gennemgang af rapporten ved Dansk Energis Power-to-X-ekspert, chefkonsulent Morten Stryg

9:30-10.00:

Oplæg ved Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen og Lars Aagaard, administrerende direktør, Dansk Energi. Om behovet for Power-to-X på vej mod de 70 procent og hvilke politiske tiltag, der er brug for.

10:00-10:30:

Mød og stil spørgsmål om Power-to-X-anbefalingerne til Ulrik Stridbæk, chef for energiøkonomi, Ørsted, Thomas Woldbye, adm. dir. Københavns Lufthavne og Lars Aagaard, adm. dir., Dansk Energi

Arrangementet er gratis. Send en mail til bho@danskenergi.dk, hvis du vil med. Så modtager du et link og en kode til eventet.

Du kan også vælge at tilmelde dig den virtuelle konference, "Power-to-X - brikkerne skal lægges nu" her