Øget interesse for investeringer i biogas

Flere danske pensionsselskaber har kig på investeringer i biogasbranchen.

Interessen for biogas i investormiljøet er intensiveret, efter at Sampension i slutningen af 2017 købte den store biogasspiller NGF Nature Energy for 1,1 mia. kr. sammen med blandt andre en britisk kapitalfond. Det skriver Energy Watch og Finans.

Den danske del af den store tyske børsnoterede energikoncern E.ON er løbende i snak med pensionsselskaber om at indgå partnerskaber om biogasanlæg i Danmark.

"Vi kan se, at alene inden for de seneste fem år er interessen fra pensionsselskaber skærpet voldsomt. Jeg tror, at det er en naturlig konsekvens af, at man i starten var lidt usikker på, hvad biogas er, hvad det kan, og om man kan få økonomi i det," udtaler Tore Harritshøj, adm. direktør for E.ON Danmark, der allerede har et samarbejde med et AP Pension og Pædagogernes Pension.

PKA har et mål om, at omkring 10 pct. af den samlede formue på omkring 250 mia. kr. skal placeres i vedvarende energi. I dag ligger 5-6 pct. af pensionsformuen her.
"Hvis der er nogen muligheder, vil vi gerne investere i biogas, men der har slet ikke været investeringsmuligheder i den størrelsesorden, vi gerne vil investere i endnu," siger Peter Damgaard, adm. direktør i PKA, der har været i dialog med en række biogasspillere. Kigger man ud over de danske grænser og til England, Tyskland eller Frankrig, hvor størrelsesordenen af gylle og gasnet alt andet lige er større end i Danmark, lysner potentialet for PKA.

"Det er absolut interessant, og det giver muligheder for, at man kan bruge det eksisterende gasnet til at transportere biogas i, hvilket også er en klimamæssigt vigtig faktor," siger Peter Damgaard Jensen, der også er formand for europæiske investorers netværksorganisation på klimaområdet, IIGCC.

Også Danica er parat til at investere i den grønne gas. "Danica har aktuelt ikke direkte investeringer i biogas, men såfremt der opstår muligheder, hvor afkast/risikoforholdet vurderes attraktivt, vil det kunne være interessant," skriver Jesper Langmack, investeringsdirektør i Danica, i en mail til Finans.

Der er dog fortsat lang vej til, at biogasanlæg kan stå på egne ben og være økonomisk rentable uden massiv statsstøtte. Selvom biogasindustrien modtager en fjerdedel af støtten til vedvarende energi, leverer branchen kun 10 pct. af den samlede mængde grøn energi. Staten har netop skåret ned på mulighederne for, at nye biogasanlæg kan modtage lukrative tilskud. Men håbet er, at biogasindustrien på lige fod med vindmølleindustrien kan blive til Danmarks næste eksporteventyr.