Nyt biogasanlæg i Sønderborg Kommune

Borgmester Erik Lauritzen tog første spadestik til det nye biogasanlæg. Foto: Nature Energy
Første spadestik taget til biogasanlæg ved Glansager.

Sønderborg Kommune er kommet et skridt nærmere CO-neutralitet, da borgmester Erik Lauritzen tirsdag den 26. februar satte spaden i jorden og tog hul på byggeriet af Nature Energys og BioenergiSyds nye biogasanlæg ved Glansager. Senere følger endnu et anlæg ved Kværs, og dermed reduceres den årlige CO2-udledning med 80-100.000 ton.

Bæredygtighed er nøgleordet

Ifølge Erik Lauritzen er det netop kombinationen af udvikling og bæredygtighed, der har været afgørende

”I Sønderborg Kommune arbejder vi løbende på at blive mere bæredygtige. En stor del af det arbejde handler om at omstille til grøn energi. Biogas er en hjørnesten i den indsats, og derfor jeg glad for, at der nu tages første spadestik til det kommende anlæg.”

Direktør i Nature Energy, Ole Hvelplund, glæder sig over, at Sønderborg Kommune viser handling og tager ansvar. ”Biogas er med til at løse det moderne samfunds affaldsproblemer samtidig med, at vi får CO2-neutral energi til mange formål. Det er vigtigt, at vi i Danmark forstår, at biogas er en uadskillelig del af vores grønne fremtid og et nødvendigt supplement til vind- og solenergi,” siger Ole Hvelplund.

Fakta om anlægget

• BioenergiSyd er en leverandørforening af lokale landmænd
  • Nature Energy og BioenergiSyd investerer 250 mio. kroner
  • Anlægget kan behandle 370.000 ton organisk affald
  • Produktionen bliver 17,5 mio. m³ biogas og sendes ud i gasnettet, hvor den erstatter almindelig naturgas.