Ny metode kan være en hjælpende hånd til biogasanlæg

Foto: Haldor Topsøe/Aarhus Universitet
Nyt millionprojekt kan gøre produktionen af metanol langt mere bæredygtig og lukrativ.

Kemivirksomheden Haldor Topsøe står i spidsen for et nyt millionprojekt, som kan gøre produktionen af metanol langt mere bæredygtig, end den er i dag. Både i økonomisk og miljømæssig forstand. Metoden kan blive en hjælpende hånd til landets biogasanlæg. Det skriver Energy Watch.

Haldor Topsøe har udviklet en teknologi til at producere metanol fra biogas stort set uden CO2-udledning. En metode, som kan ende med at gøre biogasbranchen mere lukrativ, der hvor den implementeres. Det mener i hvert fald en af forskerne bag projektet, Peter Mølgaard Mortensen, som er principal scientist hos Haldor Topsøe. "Vi kan allerede nu pege på, at det er noget, der kan være god økonomi i. Når vi regner på det, kan vi se, at lykkes vi med de ting, som vi har sat i søen, så vil vi kunne producere metanol ved kun at bruge elektricitet og have biogas som kilde, og vi vil kunne gøre det til en pris, som er tilsvarende dagens markedspris på metanol fra de traditionelle fossile kilder, som medfører et CO2-udslip. Så vi har en rigtig god business case i det her," siger han til Energy Watch.

Hele artiklen kan læses hos Energy Watch (abonnement kræves)