Nature Energy køber biogasanlæg nær Aarhus

Biogasanlægget Bånlev Biogas er overtaget af Nature Energy.

Nature Energy, der er verdens største producent af biogas, har overtaget biogasanlægget Bånlev Biogas, som er placeret i Trige vest for Aarhus.

8 millioner kubikmeter biogas

Bånlev Biogas modtager årligt ca. 150.000 ton husdyrgødning og organiske restprodukter, som fører til produktion af 8 millioner kubikmeter biogas.

”Bånlev Biogas passer godt til Nature Energy, fordi det har en god størrelse, og fordi det er placeret i Østjylland, hvor vi ellers ikke er repræsenteret. Vi ser frem til at gøre anlægget til et moderne Nature Energy-anlæg og sætte yderligere skub i produktionen af biogas, som er et vigtigt ben i Danmarks grønne omstilling og afgørende for, at vi som land kan nå vores klimamålsætninger,” siger Ole Hvelplund, der er adm. direktør i Nature Energy.

Lokale andelshavere

Det er planen, at det østjyske biogasanlæg skal udbygges, så det fremover modtager 185.000 tons husdyrgødning og organiske restprodukter. Det kræver store investeringer i anlægget, som Nature Energy er klar til at foretage.

En række lokale landmænd er anpartshavere i det nystiftede Leverandørselskabet Bånlev Aps, som fremover ejer 10 pct. af Bånlev Biogas, hvor Nature Energy altså ejer de resterende 90 pct.

Det 10. anlæg i drift

Med købet af Bånlev Biogas runder Nature Energy en milepæl, idet det bliver det tiende biogasanlæg i drift, og der er flere på vej. Tidligere på året var der første spadestik til et biogasanlæg på Als, og det er politisk godkendt, at Nature Energy bygger et anlæg nær Køng i Vordingborg Kommune og et nær Kværs i Sønderborg Kommune.