LNG-skibe er populære

Titan LNG: Mere end hver 10. skib, der blev bestilt i 2017 sejler på LNG.
Arkivfoto: Skangas
Titan LNG: Mere end hver 10. skib, der blev bestilt i 2017 sejler på LNG.

LNG som brændstof til skibe er en udvikling, der er steget støt i 2017. Det er meldingen fra serviceleverandøren Titan LNG. Blandt andre CMA CGM's nye megaskibe skal sejle på naturgas.

Mere end hver tiende skib, der blev bestilt sidste år, sejler på LNG ifølge serviceleverandøren af naturgas Titan LNG. I 2017 var omkring 11 pct. af alle nybygningsordrerne LNG-drevne skibe ifølge selskabet og det er forventningen at trenden vil fortsætte i 2018.

Samtidig med at Titan LNG ser, at ordrebogen vokser, modnes infrastrukturen for LNG bunkering også, mens prissætningen af LNG er blevet strukturelt konkurrencedygtigt med gasolie (MGO).

Skepsis hos MAN Diesel & Turbo

Ifølge EnergiWatch er der dog mere skepsis at spore hos MAN Diesel & Turbo. For  selvom der ifølge Titan LNG er gang i LNG-ordrebogen, så er det dog ikke alle steder i markedet, at man ser ligeså positivt på trenden. Hos MAN Diesel & Turbo lød det i et interview med ShippingWatch i går, at markedet endnu ikke har udviklet sig, som virksomheden havde håbet, selvom selskabet dog fornemmer en stigende interesse.

"Markedet har udviklet sig for langsomt, men jeg tror, vi er på vej. Vores fremskrivninger siger, at langt størstedelen af motorer i 2020 vil blive drevet af alternative brændstoffer. Teknologien er til stede i dag," lyder det fra Wayne Jones, CSO og medlem af executive board, til ShippingWatch.