Jubilæum på GASmuseet

I 20 år har Hanne Thomsen været museumsleder på GASmuseet.
GASmuseet i Hobro byder på flere spændende udstillinger.
I 20 år har Hanne Thomsen været museumsleder på GASmuseet i Hobro.

GASmuseet er fyldt rundt. I august 2018 var det præcis 20 år siden, at GASmuseet slog dørene op de første besøgende. Det var også 20 år siden, at Hanne Thomsen satte sig i lederstolen for museet.

I GASenergi 1/2019 kan du læse et portræt af Hanne Thomsen og hendes arbejde på Gasmusset.

Sådan blev GASmuseet til

I 1995 blev Gashistorisk Selskab dannet for at få arbejdet med at skabe et museum op at køre. Der blev arbejdet på at finde en bygning, og i Hobro var der en bygning, som kommunen godt ville give, og den blev overdraget til Gashistorisk Selskab. Kommunen syntes, at projektet var så spændende, at den aktivt gik ind og begyndte at søge penge til museumsprojektet.

Fra gassektorens side lykkedes det at få fat i Mærsk og få en portion penge fra Mærsk-fonden til renovering af bygningen. Der blev også søgt og bevilliget penge fra EU.
9 millioner kroner til renovering blev det til.

Når Hanne Thomsen fortæller om processen, lyder det, som om det var legende let, men hun gør det klart, at det var et meget stort arbejde, som de involverede med Bent Kornbek i spidsen stod for. Der var selvfølgelig diskussioner om, hvorvidt der var behov for et gasmuseum, men det er ikke tilfældigt, at museet blev etableret på det tidspunkt og ca. 15 år efter naturgassens indførelse i Danmark, naturgassen stod udbygget og stærkt i tiden. Renoveringsarbejdet gik i gang i 1997, og fra 1998 blev der også rejst penge til drift af museet.

Læs hele portrættet - Med gassen på museum