Ingen biogas til Kolding

Arkivfoto: Nature Energy
Manglende garanti om lugtgener trækker tæppet væk under planlagt biogasanlæg.

Kolding Kommune stillede krav om garanti for at et planlagt biogasanlæg aldrig ville lugte.

En garanti som selskabet bag anlægget, Nature Energy ikke vil give. Derfor har politikerne nu trukket sin støtte biogasanlægget der efter planen skulle være opført på Venusvej i Koldings industrikvarter.

Andre placeringer i spil

Anlægget har været forsøgt placeret flere steder i kommunen, og Venusvej syntes, før politikernes kovending, at blive den endelig placering.

Nu bliver der imidlertid ikke forsøgt flere placeringer, lover borgmester Jørn Pedersen. Det skriver JydskeVestkysten.

"Vi kan se, at tilsvarende anlæg, placeret i industriområde, men med by endnu tættere på, ikke har problemer, men vi kan ikke give garanti. Så derfor ingen biogas og den grønne omstilling i Kolding og dermed også fra min side af, ingen opbakning til det noget sted i kommunen, for den garanti kan vi jo heller ikke give andre steder. På land eller i by," skriver Jørn Pedersen på sin Facebook-profil.

Sagen om det omstridte biogasanlæg skal formelt behandles på byrådsmøde den 25. februar, men på forhånd har Venstre, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet altså trukket deres støtte til anlægget.