Borgermøder om Baltic Pipe

Høringsperiode på 8 uger om Baltic Pipe-projektet er skudt igang.
Foto: Baltic Pipe
Høringsperiode på 8 uger om Baltic Pipe-projektet er skudt igang.

Den 15. februar lød startskuddet til en otte uger lang høring om gasprojektet Baltic Pipe, der skal gå fra Nordsøen gennem Danmark til Polen.

På den baggrund har Energinet inviteret til borgermøder forskellige steder i landet for at imødekomme de flere hundrede danskere, der kan blive berørt af gasledningen.

Torben Bravo, administrerende direktør i Energinet TSO-gas, som står for projektet, håber på stort fremmøde.

Ifølge ham er det i alles interesse, at de forskellige synspunkter bliver lagt frem. "Røret er en fysisk infrastruktur, som vi kommer til at grave ned i jorden. De, der bliver direkte berørt, vil opleve, at vi kommer og graver i deres jord," siger han. "De fleste af de lodsejere, som vi skal i kontakt med, det er landmænd," tilføjer direktøren.

Miljøstyrelsen, Energistyrelsen og Erhvervsstyrelsen har sendt høringsbreve til 831 ejendomme, der risikerer at blive direkte berørt af projektet.
Derudover har 1203 ejendomme, der ligger i nærheden af det område, hvor projektet foregår, også modtaget et brev. I november sidste år fik naturgasledningen med navnet Baltic Pipe grønt lys fra regeringerne i Danmark og Polen. Men projektet mangler fortsat en miljøgodkendelse, før det kan blive igangsat. Den proces indebærer to høringsprocessor, hvor nummer to netop er begyndt. Ledningen skal kobles på Europipe II i Nordsøen og herfra skal den flytte naturgas fra Norske felter i Nordsøen.

Gasledningens 210 kilometer lange rør skal gå igennem dele af Jylland, Lillebælt, Fyn samt Vest- og Sydsjælland.