Biogasbusser er bedst

COWI-analyse: biogasbusser er bedste alternativ til busser på diesel
COWI-analyse: biogasbusser er bedste alternativ til busser på diesel.
Nyhed
- Redaktion - redaktion@gasenergi.dk - GASenergi

Biogas anbefales som det bedste valg og syntetisk diesel (HVO) som det næstbedste valg ved kommende udbud af busdrift i tre sønderjyske kommuner. Miljøeffekten af hybridbusser er for ringe, batteribusser har for kort rækkevidde og brintbusser er for dyre. Det skriver FIBnyt.

I forbindelse med et kommende udbud af buskørsel i Esbjerg, Kolding og Vejle kommuner, har Sydtrafik fået COWI til at gennemføre en analyse af mulige alternativer til dieselbusser. Analysen viser, at biogas vil være det mest oplagte valg efterfulgt af syntetisk diesel (HVO). Miljøeffekten af hybridbusser er for ringe, og rækkevidden ved batteridrevne busser er utilstrækkelig til de fleste ruter. Brintbusser har længere rækkevidde, men er for dyre og teknologien er ikke tilstrækkelig moden, vurderer COWI.

 

Store miljøgevinster ved biogasbusser

Emissioner, driftssikkerhed og økonomi er sammenlignet med en dieseldreven bus, der opfylder EURO VI-normen; og de øgede udgifter ved at skifte fossil diesel ud med et mere miljøvenligt alternativ er sat i forhold til Sydtrafiks totale udgifter til busdriften, herunder lønninger, bygninger, forsikringer med videre.

Biogas er et oplagt alternativ til diesel. Miljøgevinsterne er betydelige, og det vil kun være cirka tre procent dyrere for trafikselskabet at gå fra diesel til biogas. Syntetisk diesel (HVO) er ligeledes et godt alternativ til fossil diesel. CO2-reduktionen er ikke helt på højde med biogas, og de samlede omkostninger er cirka syv procent højere end for fossil diesel. HVO er produceret på basis af brint og CO fra vegetabilsk olie, og kan anvendes som det eneste brændstof i traditionelle dieselmotorer.

 

Se hele rapporten fra COWI