Biogas-pionér udvider og går økologisk

Linkogas udvider biogasanlæg for 115 mio. kr.
Billedet er fra Linkogas' projektvideo.
Linkogas udvider biogasanlæg for 115 mio. kr.

Linkogas i Rødding har officielt indviet en omfattende udvidelse til 115 millioner kroner af biogasanlægget i Tornum vest for Rødding. Det skriver JyskeVestkysten.

Udvidelsen omfatter blandt andet etableringen af et økologisk anlæg. Det er en linje, som kommer til at køre adskilt fra det nuværende anlæg. Hidtil har Linkogas udelukkende modtaget gylle fra landmænd med konventionel drift. Omkring 20 økologer har Linkogas indgået en aftale med. Det er første gang, at et fællesejet biogasanlæg i Danmark etablerer en økologisk linje.

Fra oktober er den økologiske afdeling klar, og fra det tidspunkt kan der også sælges opgraderet økologisk biogas, hvis der er afsætning for det.

Byggeriet af det nye økologiske anlæg indebærer en ny modtagerhal, tre forlagertanke, tre rådnetanke i stål, fem efterlagertanke, et nyt såkaldt hygiejniseringsanlæg, et luftrensningsanlæg og et nyt gashus.

Ifølge formand for Biogasbranchen Henrik Høegh er Linkogas et godt eksempel på biogassens store potentiale og et vigtigt fyrtårn for branchen

Fakta om anlægget

• Biomasse pr. dag: 1.176 tons