Biogas kan få energisystemet til at hænge sammen

Arkivfoto: Nature Energy
Forsyningssikkerheden kan sikres med biogas.

På Syddansk Universitet i Odense er en gruppe forskere med professor Henrik Wenzel i spidsen ved at regne på, hvad det vil koste at skabe balance i et energisystem baseret på vedvarende energi, og hvad det vil koste at producere bæredygtige brændstoffer til den tunge transport. Det skriver Biopress.

De endelige beregningerne vil ligge klar til sommer, men på Biogasbranchens temadag den 18. marts løftede Henrik Wenzel lidt af sløret for, hvad det for eksempel vil koste at producere flydende brændstof til den tunge del af transportsektoren: "Biogas er den absolut billigste måde at lave kulbrinter på. Med bioethanol vil kulbrinter koste omkring det dobbelte, og vi har brug for kulbrinter til transport og til at kunne lagre store mængder energi," sagde Henrik Wenzel.

Henrik Wenzel har i mange år være optaget af, hvordan vi bruger biomassen intelligent, og han ser biogas som “slutstenen” i hele konstruktionen - den “sten”, som skal få hele energisystemet til at hænge sammen.

Læs hele artiklen