Affald fra OB’s fans kommer tilbage som 3500 halstørklæder

Foto: Odense Sport & Event
Flittige fans har sorteret og indsamlet affald der er blevet til biogas for 22.000 kr.

Da OB fredag den 20. september tørnede sammen med AGF på Nature Energy Park, modtog klubben en donation på 25.000 kr. til den såkaldte stemningspulje. Giveren var biogasproducenten Nature Energy, og donationen afspejler værdien af det affald, som OB og fansene har sorteret og indsamlet siden juli 2018. De 28.000 kg organisk affald er herefter blevet til grøn og CO2-neutral biogas i en mængde, som altså udgør en værdi på 22.000 kr. Det beløb har Nature Energy altså valgt at runde op til 25.000 kr., som en donation til klubbens stemningspulje.

Tusindvis af tørklæder

Det donerede beløb blev dog allerede sat i spil til kampen, hvor OB og den officielle fanklub, De Stribede, havde planlagt et initiativ, der gjorde Richard Møller Nielsen Tribunen blå og hvid. De 25.000 kr. blev nemlig til 3.500 halstørklæder, som blev uddelt på Richard Møller Nielsen Tribunen til kampen.

”Det her samarbejde med OB og klubbens fans giver virkelig mening for OB, klubbens fans, os og først og fremmest den grønne omstilling. Det er cirkulær økonomi i sin reneste form, idet affald fra tilskuerne bliver omdannet til biogas, og værdien af den biogas kommer nu tilbage som en donation til fansene og stemningen på Nature Energy Park på 25.000 kr.,” siger Ole Hvelplund, adm. direktør i Nature Energy, og fortsætter:

”Vi håber, at vi med et samarbejde som det her kan vænne danskerne til at betragte affaldssortering som en donation til den grønne omstilling og gøre opmærksom på, at affald er en vigtig ressource, som eksempelvis kan varme vores huse op med grøn gas og fortrænge fossile brændstoffer,” siger Ole Hvelplund.

Ren win-win-situation

Hos OB vækker det særligt begejstring, at klubbens fans belønnes med et stort beløb, samtidig med de har gjort noget godt for klimaet ved at sortere deres affald.

”Hos OB vil vi gerne gå forrest, når det kommer til bæredygtighed, og derfor er vi særligt glade for det her samarbejde med Nature Energy, hvor vores fans bliver inddraget i at bidrage til den grønne omstilling og efterfølgende bliver belønnet med et meget flot beløb, som fører til bedre stemning på lægterne, som forhåbentligt også smitter af inde på banen,” siger Jack Jørgensen, kommerciel chef i OB.